Són moltes les notícies que hem estat escoltant i llegint, en els últims mesos, relacionades amb el transport ferroviari del Camp de Tarragona. I en moltes d’aquestes publicacions, apareixen solucions a la problemàtica del transport de mercaderies i de passatgers que, de manera temporal o definitiva, afecten al terme municipal d’Alcover. Tot plegat succeeix sense que l’Ajuntament d’Alcover hagi estat convocat a cap a taula de treball per poder opinar sobre les decisions que s’estan valorant. D’altra banda, aquest Ajuntament tampoc ha estat informat de manera oficial de cap resultat dels estudis que s’han realitzat, ni per part del Ministeri, ni d’ADIF ni de la subdelegació del Govern a Tarragona.
El passat 5 de juliol, el Diari de Tarragona publicava una notícia en què indicava que, el mateix divendres 5 de juliol, el director general del Sector Ferroviari, Carlos Juárez, va mantenir una reunió a la subdelegació del Govern amb agents del territori (la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Tarragona, alcaldes de les principals ciutats del Camp de Tarragona, representants de les cambres de comerç de Tarragona i Reus, la AEQT, el Port de Tarragona i una plataforma ciutadana), per presentar les alternatives al transport de mercaderies per la costa.
Un estudi que, segons indicava, havia tingut en compte tot l’àmbit ferroviari del Camp de Tarragona. D’aquest estudi se’n desprenia que existien tres alternatives per donar solució al transport de mercaderies. D’aquestes, dues passen íntegrament pel terme municipal d’Alcover.

Il·lustració del diari de Tarragona
En aquesta mateixa notícia s’indicava que el Ministeri buscaria un consens del territori i, per això, va realitzar aquestes reunions amb els diferents agents implicats.
Aquest Ajuntament no ha estat informat de cap estudi oficial, ni per part del Ministeri, ni d’ADIF ni de la subdelegació del Govern a Tarragona. D’altre banda tampoc se’ns ha convocat, fins ara, a cap reunió, ni a cap a taula de treball per poder opinar sobre les decisions que s’estan valorant.
Considerem aquest fet una falta de respecte cap al nostre municipi, ja que si som un dels pobles afectats, si més no, havíem d’haver format part de les reunions de treball. I en el cas que no ho haguessin trobat oportú, almenys ens havien d’haver fet arribar les propostes de manera oficial. Considerem aquest un acte de desconsideració envers la nostra vila i els nostres veïns.
I diem fins ara, perquè el cert és que el dia 16 d’agost l’alcalde d’Alcover juntament amb altres interlocutors del territori va rebre una notificació del director de Rodalies de Catalunya el senyor Antonio Carmona en el que el convocava a una reunió amb l’objectiu d’informar sobre el Pla Alternatiu de Transport mentre es desenvolupin les obres d’adaptació a l’ample internacional que ADIF executarà al túnel de Roda de Berà entre el 30 de setembre de2024 i el 2 de març de 2025.
Una obra que l’ajuntament d’Alcover s’ha assabentat abans per part dels mitjans de comunicació que per les institucions competents. I on hem pogut llegir que aquestes obres comportaran interrompre la circulació de la totalitat de trens de passatgers i mercaderies entre les estacions de Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Aquestes obres tindran, doncs, un gran impacte, ja que afectaran els trens de passatgers de les línies R13, R14, R15, R16, R17 i RT2, així com la circulació dels trens de mercaderies a tot el Camp de Tarragona.
Tal com diuen els mitjans de comunicació, durant aquestes obres es reordenaran els serveis prestats per l’R13 i l’R14 i es posarà en funcionament un tren llançadora, des de l’estació de Tarragona fins a arribar a la Plana Picamoixons, per poder connectar les dues línies anteriorment citades, augmentant considerablement el transport de trens en el seu pas per la zona urbana d’Alcover.
Amb independència de lo parlat, el primer que vol manifestar aquest Ajuntament és que la reunió es produeix tard, a menys d’un mes que ADIF inicií les obres d’adaptació del túnel de Roda de Berà, i malament, ja que totes les decisions ja estan consensuades i preses. Per tant aquesta reunió que s’ha celebrat al matí del dia d’avui ha estat un simple formalisme després de l’allau de critiques de tots els alcaldes i ajuntaments del territori que hem alçat la veu perquè no se’ns ha tingut en conte en el llarg del procés de planificació.
Aquest Ajuntament vol manifestar doncs la preocupació i el malestar davant la manca d’informacions oficials. I més tenint en compte que en els darrers mesos s’han produït un seguit d’episodis sense que ningú hagi explicat el perquè. Hi ha hagut i hi ha un increment exponencial del tràfic ferroviari, sobretot a les nits, en les vies que travessen el nucli urbà d’Alcover, i durant el passat mes de juny es van executar unes obres de manteniment i millora de les vies ferroviàries, en el tram urbà d’Alcover. L’Ajuntament no va ser coneixedor dels fets fins que els veïns van informar que no podien descansar a causa del fort soroll que hi havia a les nits. Aquest fet, que podria semblar aïllat i que no hauria de tenir més transcendència, quan el relaciones amb totes les informacions que han sortit als mitjans de comunicació, ens desconcerta i ens fa plantejar-nos una sèrie de preguntes que, a dia d’avui, no tenen resposta.
Augmentarà encara més, a partir de finals de setembre, la circulació de transport de mercaderies pel nostre poble? Aquest augment perjudicarà el descans dels nostres veïns? S’ha estudiat alguna acció per reduir el soroll i facilitar el descans veïnal? Aquest augment de transport serà temporal o serà permanent? Aquesta via està dins les alternatives al corredor del Mediterrani? Els veïns del poble podran utilitzar els trens llançadora que passaran, amb més freqüència, pel nostre terme? I la pregunta més important: Que transporten els trens que passen per Alcover? Són moltes les preguntes que des de l’Ajuntament d’Alcover ens fem, i no tenim cap resposta oficial.
Per tot el que s’ha exposat, el grup d’Alcoverencs pel Canvi proposa al ple de l’Ajuntament d’Alcover, l’adopció dels següents ACORDS:
1r. Reclamar al Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana i al govern de la Generalitat que s’inclogui l’Ajuntament d’Alcover en tots els fòrums de debat i informatius vinculats al present i futur de les infraestructures ferroviàries, tant de mercaderies com de passatgers, al seu pas pel Camp de Tarragona i especialment al terme municipal d’Alcover.
2n. Instar al Ministeri de Transports a informar de manera oficial de l’estudi d’alternatives dels traçats del futur corredor del Mediterrani, per tal que aquest Ajuntament els pugui avaluar i estudiar completament.
3r. Reclamar al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i al govern de la Generalitat que, en tot el procés de construcció del corredor del Mediterrani, s’actuï amb total transparència, informant en tot moment del calendari, afectacions i mesures que s’aplicaran per minimitzar l’impacte de les obres de construcció de la futura infraestructura.
4t. Que no es realitzin reunions per la pressió del territori, sinó que aquestes siguin de forma natural dins el procés de consens necessari per la implementació de noves infraestructures ferroviàries.
5è. Saber que transporten els trens que passen pel terme municipal d’Alcover.
6è. Expressar el posicionament contrari de l’Ajuntament d’Alcover al pas massiu de trens de mercaderies pel terme municipal durant les obres d’adaptació del túnel de Roda, com durant qualsevol altra afectació que estigui vinculada en els pròxims anys a la construcció del corredor del Mediterrani o d’altres actuacions en matèria ferroviària sempre que no es realitzin prèviament millores que ajudin a reduir l’impacte sonor als veïns d’Alcover.
7è. Traslladar aquests acords al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, al departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, al Parlament de Catalunya i al Congrés dels Diputats, a l’ajuntament de la Selva del Camp i a l’ajuntament de Valls.